Perkhidmatan pendidikan yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi murid-murid pemulihan khas dan berkeperluan khas yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran dan bermasalah pembelajaran.
2. Berapakah tempoh belajar bagi murid-murid pendidikan khas?
- Tempoh belajar minimum bagi murid-murid berkeperluan khas di sekolah rendah adalah enam (6) tahun.
- Tempoh belajar minimum bagi murid-murid berkeperluan khas di sekolah menengah adalah lima (5) tahun.
Tempoh ini boleh dilanjutkan hingga dua (2) tahun maksimum di mana-mana peringkat iaitu sama ada sekolah rendah atau sekolah menengah mengikut keperluan murid berkenaan (Pekeliling Ikhtisas Bil. 16/2002)
3. Apakah kurikulum yang diguna pakai di Sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi?
Kurikulum yang digunakan di Sekolah-sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi ialah Kurikulum Kebangsaan yang diubahsuai mengikut kecacatan murid, dan kurikulum alternatif.- Kurikulum alternatif yang digunakan bagi murid-murid pendidikan khas adalah:
- Kurikulum latihan industri yang disediakan oleh Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK)
- Kurikulum yang dibina khusus oleh Jabatan Pendidikan Khas.
(Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2004)
4. Apakah kurikulum yang diguna pakai di Sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi?
- Kurikulum yang digunakan di Sekolah-sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi ialah Kurikulum Kebangsaan yang diubahsuai mengikut kecacatan murid, dan kurikulum alternatif.
- Kurikulum alternatif yang digunakan bagi murid-murid pendidikan khas adalah:
- Kurikulum latihan industri yang disediakan oleh Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK)
- Kurikulum yang dibina khusus oleh Jabatan Pendidikan Khas.
(Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2004)
5. Apa itu Sekolah Khas
Sekolah yang menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada murid-murid bermasalah pendengaran dan penglihatan.
6. Apa yang dimaksudkan dengan Program Pendidikan Khas Integrasi
Program yang disediakan bagi murid-murid pendidikan khas di sekolah-sekolah biasa.
7. Apa yang dimaksudkan dengan Program Inklusif
Pendekatan pendidikan di mana murid-murid pendidikan khas dan biasa belajar bersama di dalam satu kelas dan diajar oleh guru kelas biasa.
8. Apa yang dimaksudkan dengan Program Bermasalah Pembelajaran Spesifik
Kanak-kanak yang menghadapi kesukaran belajar khusus.
9. Siapakah yang dimaksudkan murid-murid berkeperluan Khas Bermasalah Pembelajaran
a. Sindrom Down
b. Autisme
d. Hiperaktif
e. Hipoaktif
g. Kerencatan Akal
i. Masalah Komunikasi
j. Kerencatan Anggota
l. Epilepsi
m. Disleksia
n. Murid-murid Yang Mempunyai Keupayaan Mental Yang Rendah
0 comments: